Veiligheid en evaluatie
Net als bij iedere sport is het van belang ongevallen en letsel te voorkomen. Maar veiligheid is meer dan alleen het voorkomen van ongelukken. Het is vertrouwen in elkaar zodat je je veilig voelt, het vermijden van conflictsituaties, het naleven van overeengekomen afspraken en het regelmatig nadenken over de samenwerking, dragen bij aan de veiligheid. Het streven naar een zo groot mogelijke veiligheid is een continue proces waar zowel de buddy als de loper aan werken. Het is belangrijk de omgeving te betrekken bij deze vorm van hardlopen. Het dragen van kleding waaraan te zien is dat het om een visueel beperkte loper gaat draagt hieraan bij. Op de atletiekbaan, op het sportterrein, in de stadions en in het openbaar vervoer is een goede voorlichting van het personeel en andere aanwezige sporters bijzonder belangrijk.
Evalueren van de samenwerking
In het begin is de buddy doorgaans onzeker: het is een hele verantwoordelijkheid, om als je zelf ook moe begint te wor- den in een loop, toch de concentratie te behouden om de veiligheid van de loper te garanderen. Als de loper en buddy vaker samen lopen, kan er na verloop van tijd routine in komen waardoor de samenwerking en het samen lopen soe- peler gaat dan in het begin. Na verloop van tijd kan het zo zijn dat het hardloopduo elkaar beter aanvoelt en aan subtiele ver bale communicatie genoeg heeft. Maar er kan ook ongewild en onbedoeld ruis of onduidelijkheid ontstaan tussen de loper en de buddy. De buddy maar ook de loper worden aangeraden ook hierin sportief te zijn en elkaar regelmatig feedback geven zodat het samen hard lopen voor beiden ontspannen is en veel plezier geeft. Feedback geven en ontvangen is een manier om van elkaar te leren en elkaar te waarderen. Feedback veroordeelt niet, het is geen evaluatie, maar een toevoeging in de richting van een verbetering om het allerbeste uit elkaar als duo te halen.
De volgende tips kunnen helpen bij het geven van constructieve feedback en een goede samenwerking.
Feedbacktips
Een gewaardeerde manier om feedback te geven is door middel van de zogenoemde 4 G’s.
- Beschrijf eerst het gedrag dat je observeert
- Vervolgens beschrijf je het gevolg dat dit gedrag heeft
- Daarna beschrijf je het gevoel dat het bij je oproept
- Als laatste beschrijf je het gewenste gedrag van de ander
Aandachtspunten feedback
- Spreek in de ik-vorm. “Ik...... ”. Het gaat erom dat je jouw waarneming beschrijft. Begin dus niet met “Jij....... ”. Dit kan al snel beschuldigend of veroordelend over komen.
- Beperk je feedback tot datgene dat nu in het contact met deze persoon is opgevallen
- Zowel de gever als de ontvanger van de feedback dient baat te hebben bij de feedback
- Houd de relatie open en toon respect voor elkaar
- Stel je open en kwetsbaar op. Wees ook eerlijk
- Luister goed naar de ander.
- Maak je bedoelingen helder d.m.v. de 4 G’s te gebruike
- Neem de vrijheid om op gemaakte fouten terug te ko- men
- Geef duidelijke grenzen aan.
Vraag altijd eerst om toestemming zodat je niet gelijk met de deur in huis valt en de ander zich even kan voorbereiden op het feedbackgesprek.